Wednesday, May 5, 2010

aku menegur kerana??

Pertama-tamanya....
maafkan aku untuk pihak2 yang terlibat,
secara tidak langsung mahupun secara langsung.
pada aku memang agak kasar, kerana directly pointed the mistake to one person ONLY.
again.it was a mistake which i think everyone got the share that contribute to the mistake.
again.
I'M SORRY.


it wasn't only ur mistake.
banyak benda yang aku nampak salah.malah, lebih dahsyat.ku juga buat benda yang sama.
kesalahan yang sama.most of the time, orang yang bercakap tak nampak kesalaha diri sendiri.
dia asyik akan bercakap dan terus becakap. emberi contoh yang itu
dan yang ini, tanpa dia sedar yang dirinya merupakan contoh terbaik kepada 
setiap kesalahan yang berlaku..
dan aku tahu...aku adalah orang juga,
tak banyak aku minta.tapi, keadaan , tolonglah!tolonglah tegur aku yang sangat hina ni.
tapi tiada siapa yang menegur!
tiada siapa yang bercakap, ini salah!ini bukan yang ISLAM ajar!Ini bukan yang Allah nak!
dan kalau betul pun ada, 
AKAK USRAH, yang aku rasa aku agak hipokrit di situ.


there are many things yang aku rasa nampak kesalahannya.
yang ketara jelas bukan yang ISLAM ajar.


seperti yang pernah dicakap.
aku menegur pada diri sendiri.
yang asyik lupa akan peranan sendiri.
yang selalu hanyut dalam dunia yang aku kira kononnya akan selalu membahagiakan.


IKHTILAT!
inilah masalahnya...
yang aku rasa sejak mendapat tarbiah tak banyak yang boleh aku ubah..
masih terus begini.
masih gembira begini.
masih syok sendiri.
kononnya, biasa ja...


"...apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi)
maka mintalah dari belakang tabir. (Cara) ini yang demikian itu lebih suci bagi hatimu
dan hati mereka....." (33;53)


dah lama aku dapat ayat ni.(tadabbur)-informally.
almost 1 month,sejak seorang sahabat nak menggambarkan betapa
Allah nak menjaga hati-hati yang menjadi takhta ni.
betapa nak gambarkan Allah dah tunjukkan cara untuk kita bersihkan hati,
sucikan hati,betapa Allah sayang hati-hati yang kian gelap ni.


aku selalu tertanya, sebab apa ya hafal al-Quran selalu lupa,
hafal yang itu yang ini selalu lupa.
rupa-rupanya ini.HATI AKU yang kotor..yang dah tak suci.yang gelap.
betapa pada zaman Nabi , hingga ada tabir untuk berinteraksi dengan perempuan
yang bukan mahram.
yang bukan milik kamu.
yang bukan hak kamu,
sekarang?????
dalam kelas, kat dewan selera, dan even kat surau!!!
betapa banyak hati yang dah jadi tak suci ni??
betapa banyak hati , yang syaitan telah korbankan?
betapa banyak hati, yang dah ternoda???


dalam kelas,
berapa banyak hati yang dah sengaja dikorbankan dan yang terkorban...
bendanya nampak macam simple.
kononnya tak da papa.
classmate ja..kita kawan ja..kita classmate kot.
tapi bukan ke masih lelaki dan perempuan?
masih saling bukan memiliki antara satu sama lain.
yang masih haram sesama sendiri?
yang bila mata terselit dengan panahan syaitan tu,
tersingkap ke mata yang satu lagi, dah ada yang ternoda?
astagfirullah...


"kamu tidak seperti perempuan-perempuan yang lain, jika kamu bertaqwa.
maka janganlah kamu tunduk (melemah lembutkan suara) dalam berbicara
sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya" (33:32)


cuba senaraikan siapa manusia yang tiada penyakit dalam hatinya???
cuba bagitau sapa yang tak tergoda???
siapa???


itulah masalahnya....itulah yang tak betulnya,....itulah yang menjadi puncanya....
tapi sampai bila..
aku mngaku,
aku pernah menjadi salah seorangnya, mungkin secara sedar, atau mungkin secara tak sedar.
atau mungkin saat diri mengalami futurnya iman...


tapi, lelaki...tolonglah...


bila ada hadis yang terukir dalam sejarah manusia berbunyi begini...


"ada tujuh golongan yang dinaungi arasy Allah, antara salah satu golongan yang dinaungi oleh-Nya,
pemuda yang apabila maksiat datang kepadanya , dia menolak,kerana Allah..."


dan sekarang baru aku faham.
berapa ramai sangat lelaki yang apabila perempuan bersuara lembut kepadanya,mampu dia berkata 
"jangan lembut sangat..." "keraskan suaramu.."
betapa sangat lelaki yang apabila perempuan, mendekatinya , dia mampu untuk berkata...
"jauh sikit..." "jangan dekat sangat"
betapa ramai lelaki yang apabila perempuan buat salah,
mampu untuk menegur?
tak...i'm not trying to prove who is the right and who is wrong..
tapi jangan menidakkan tanggungjawab anda...


baru aku faham mengapa golongan ni Allah, 
beri privilege  sebegini hebat..sebegini tinggi..
sebab susah sangat nak jumpa lelaki yang sanggup untuk ketepikan kehendak sendiri,
demi memartabatkan ISLAM.
untuk Allah.


again.
aku tak menyalah sesiapa.
menyalahkan diri sendiri,
yang walaupun a series tarbiah yang aku dapat, 
tapi masih begini....
sekali lagi maaf,
sebab aku menegur.
menegur diri sendiri,
menegur supaya kita sama-sama berada di dalam golongan tu.
menegur kerana ALLAH. insyaAllah...












No comments:

Post a Comment