Tuesday, February 14, 2012

aku.

nak menulis jugak. biar mata sudah bengkak dengan air mata.
sudah merah dengan dengan pelbagai rasa.
sudah letih dengan kesalan silam.

manhaj taghyir. dzatiyyah dakwiah . 
membersih jiwa, meruntun hati, mensucikan niat.

sebelum bertolak, dua tiga kali ditembak dengan ayat :


Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, 
menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan 
berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. 
Dan aku menegaskan: Maha Suci Allah (dari segala i`tiqad dan perbuatan syirik) 
dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain".

tembakan yang bukan sedikit-sedikit. tapi melibatkan iman!
bila hati tak mampu menjadi sensitif,
bila hati tak mampu mentafsir rasa,
bila hati tak mampu merasa 'semangat' dan 'keyakinan' itu.
iman ini yang nazak!
perjalanan ke london kali ini adalah untuk memaknai ayat itu.

bukan kerana aku memahami, tapi aku GAGAL merasai.
sedih.tragis.teruk.

termenung jauh. mencari diri, mencari DIA, mencari rasa.
dalam gelapnya hati, dalam pudarnya iman, dalam pekatnya jahiliah.

membelek-belek hati.
di mana silapnya...

 qiamulail....
"hati perlu menjiwai qiamulail, saat hanya ada Dia dan kita."
 saat Dia menunggu , menanti , 
untuk mendengar keluhan sepanjang hari,
berceloteh perihal iman,
perihal jalan juang yang kian panjang,
perihal bebanan dakwah yang begitu menyesakkan jiwa [aku menanti bila saat ini...]

"bekalan daei itu terletak pada qiamualail,
mana mungkin seharian berlaku dengan penuh harmoni andai kata bekalan ruh itu tiada,
sungguh menghairankan mereka yang mengatakan 
'hah, alhamdulillah.hari ini sudah ku lalui 
dengan nadi dakwah dalam setiap aliran darah, 
sedangkan permulaan kehidupan,
bekalan ruh itu tiada?"

ah, tertembak di situ , sista.


-solat-
ah, kekalutan dunia itu sangat menghimpit bukan?
hingga sesak dada ini.
sampai bila mahu mengejar?
sampai bila mahu menakluk?
pada suatu khalayan yang bakal lenyap.

pada satu jangka hidup yang bakal senyap.
pada impian yang bakal tersingkap.


kadang-kadang solat pun main cincai mingcai.
mana ALLAH?
hati gelap ini masih merangkak mencari.

mana sinar cahaya iman?
itu salahnya.



-akhlak-
akhlak itu cerminan iman.
tertampar sekali lagi.
sudahlah.
letih aku mengira jahiliah ini.
lelah aku melakar dosa ini.
lenguh aku mendongak tingginya kesalahan ini.










No comments:

Post a Comment