Tuesday, February 14, 2012

kisah saya. kisah mereka.


kisah saya.
dalam hingar-bingarnya dunia. 
saya masih rasa sunyi.
saya masih rasa rindu.
saya masih rasa sayang.
pada 'dia' yang selamanya akan saya rindu.
pada 'dia' yang selamanya akan saya sayang.
jangan ditanya mengapa.


kisah saya.
adakala saya rasa tidak adil.
mengapa mereka ada, sedangkan saya tiada.
bukan mempersoalkan takdir Nya.
bukan juga menafikan ketentuanNya.
apatah lagi tidak meredai susunanNya.
bukan, saya bukan sebegitu.


kisah saya.
buat 'dia' yang saya panggil ayah.
doa saya : "moga ayah kenal saya di syurga"



kisah mereka [video badr, adik yang saya sayang dalam diam]


kisah mereka,
adik, kakak dan abang.
yang ditalikan bukan dengan darah,
tapi dengan iman.
yang diikat bukan dengan harta,

tapi dengan jiwa.
yang disentuh bukan dengan fizikal,
tapi dengan doa.


buat mereka yang saya rindu dalam doa.
yang saya mimpi dalam lena.
yang saya malu dengan jihadnya.
yang saya segan dengan semangatnya.
yang saya cemburu dengan himmahnya.







buat mereka yang saya sanjung sebagai syuhada.
yang saya hormat sebagai mujahid.
yang sungguh saya malu.





menangis.pause.
ini harga kebebasan.

mereka tidak mati. 


saya malu andai kata,
saya khabarkan pada dunia,
saya rindu 'dia'.
rindu itu lumrah,
tapi jihad perlu diteruskan.

kisah saya.
sangat biasa.

kisah mereka,
kisah ahli syurga,
kisah ahli syuhada.
darah yang mengalir
bukan darah biasa.
tapi darah haruman firdausi.
saya.sayang.mereka.

"Janganlah kamu menyangka orang yang gugur di jalan ALLAH itu mati, Sebenarnya mereka hidup tetapi kamu tidak menyadarinya". Al-Baqarah 154.


No comments:

Post a Comment