Wednesday, March 21, 2012

jahitan ikhlas.

hehe..baru sedar dua tiga post dan berturutan juga adalah berkaitan jahiliyyah.
entahlah, itu rasa. rasa yang sebenarnya saya rasa dalam kegelapan,
membuatkan saya gagal mentafsir, apa sebenarnya rasa iu.
bila saya hilang 'rasa' itu,

saya rasa jahiliyyah membantuti.
saya sendiri sebenarnya masih mencari, 

apa yang membuatkan saya rasa diri sedang dalam jahiliyyah.

bila seorang sister hantar mesej,

bertanyakan tentang jahiliyyah apa sebenarnya yang memberatkan langkah.
saya sendiri tidak tahu.
tersentak jugak sebenarnya.

duduk,
merenung dalam setiap benda.

dua.tiga.empat. saat-saat yang berlalu...
Allah detikkan ingatkan, pada satuu sticky note yang dah lama saya tulis,
sebenarnya yang setiap hari saya pandang,
macam ada pencerahan.
secerah matahari musim spring yang cahayanya kemilau menongkah batas daerah sepi hati saya.




macam ada pembersihan,
pembersihkan kabur kaca mata Islam dan iman yang saya pakai secara izzahnya bertahun lalu.



 

macam ada penyucian,
menyucikan himmah dan iradat qawiyyah jalan dakwah dan tarbiyyah ini.

simple, benar-benar simple,
basic, benar-benar basic.
tapi saya gagal mencari puncanya.
saya gagal mencari sebabnya mengapa saya rasa begini.
hinggalah Allah memberi dan menghantar pencerahan ini.



1.muraqabah 
2.mujahadah 
3.muhasabah
4.muaaqabah


koyak-rabak pakaian semua itu.
digunting oleh dunia barangkali,

saya sedang cari
benang iman,
jarum istiqamah,

jahitan ikhlas.
moga dapat menjadi setiap inci hati ini dengan pakaian yang lebih sempurna.

saya tetap mahu mencari rasa itu semula.doakan.
jakillah sister.


~"Tidak ada yang berputus asa dari Rahmat TUHAN-nya kecuali orang yg SESAT"15:56 ~

No comments:

Post a Comment