Wednesday, March 28, 2012

seruan yang memberikan kehidupan!

mengadu dengan si dia :

awak,
saya rasa sedih.

tak tau kenapa sedih.
mungkin rindu,
tapi kalau rindu tu tak berbau syurga,
mengapa masih merindui?



awak, 
saya rasa kosong,
tak tau kenapa kosong,
setiap hari jadual penuh, 
dari pagi sampai petang,
siap ada exam lagi.
study jangan dikira berapa jam.
mengapa kosong  ya sedangkan hari-hari penuh berisi?


awak,
saya rasa penat.
tak tau kenapa penat.
tidur cukup, makan cukup, mandi cukup.
entah kenapa penat.

persoalan yang kekal persoalan.

bukan sedikit pengorbanan untuk setiap jawapan.

saya tahu. bukan sedikit. 

tapi dalam keadaan saya yang masih tidak mengorbankan apa-apa.

Dia masih hadiahkan ayat ini:

bila setiap nafas jadi sesuatu yang tidak memberi 'kehidupan'
bila setiap langkah jadi sesuatu yang tidak memberi 'kekuatan',
bila setiap keputusan jadi sesuatu yang tidak memberi 'kepuasan'.

pandanglah Dia di langit dengan tenang.
lantunilah bicaraNya dengan khusyuk.


seruan yang memberikan kehidupan itu sebenarnya hanya terletak pada kalimah:
lailaha ilallah, muhammad rasul Allah.
hanya itu. itu sahaja.
dan syahadatul haq itu,
satu perjalanan hingga habis usia.

saya masih mencari,
sesuatu yang memberi kehidupan. sebenar-benar kehidupan.
mungkin sekarang masih ditahap nafas dikerongkongan.
saya nak nafas saya hingga ke hati.

hingga saat saya pandang hujan,
pandangan saya bukan pandangan sia-sia,
saya menangis bersama hujan,
atas rasa terharu dengan kasih sayang Tuhan.

~jom, sambut seruan yang memberi kehidupan!~



No comments:

Post a Comment