Thursday, October 18, 2012

ajarkan aku erti reda.

kenangan.

saya kira itu yang menjadi salah satu dari pelbagai hadiah dari Dia untuk kuatkan saya.


suka memandang masa-masa lalu,

suka menoleh ke memori-memori silam,

suka mengintai kenangan-kenangan lama,

suka.

suka walaupun akan menangis. 

kerana masa lalu itu,

mengingatkan saya tentang erti sebuah perjuangan,

tentang selautan pengorbanan,

dan sehebat-hebat kesabaran.

:) suka, walaupun akan menangis.

mengintai tirai-tirai masa lalu,

melalu sejarah assbiqul nal awallun,

yang mereka ini reda kepada Allah,

dan yang penting Allah reda kepada mereka.

kekasih Allah, Nabi Musa a'laihissalam pernah bertanya kepada Allah,

"ya Allah, apakah amalan yang akan membuatkan Engkau reda kepadaKu"

kata Allah.

"engkau tidak akan mampu melakukannya wahai Musa"

"khabarkanlah, ya Allah"

"reda dengan ketentuanKu
"

kisah ini saya dengar ketika pulang cuti summer hari tu dari seorang ustaz favourite mama.



reda dengan kisah takdir hidup ini.

reda dengan suratan perjalanan ini.

reda dengan bait noktah perhentian sisa-sisa ini.

reda dengan seredanya.

bukan untuk sesiapa,

bukan untuk dunia,

bukan untuk seisinya,

tapi reda hanya untuk Dia.

sharing seorang adik semalam,

"which is more painful. pain in work hard, or pain in regretful"

i just find it significant.


with all the struggles and hard work that we put together to live up the life.

i just find it beautiful.

as beautiful as this ukhuwah.

ukthi fillah,

"ajarkan saya erti reda."

moga, kita saling meredai.





moga kuat,

bersama Dia.

moga bahagia,

bersama takdir Dia.

peluk kuat-kuat? 

1 comment:

  1. my favourite picture! :)
    langit dan awan yang tersergam gagah tanpa tiaang
    dengan rumput yang hijaau
    cuma camera tak boleh nak merakam kelajuan angin waktu ni :)

    peluk kuaat kuat.

    ReplyDelete